Μπορεί να τερμάτισε δεύτερος στο Grand Prix της Σαουδικής Αραβίας, αλλά ο Μαξ Φερστάπεν κατάφερε να κυριαρχήσει όχι μόνο στην πίστα, αλλά και στα παρασκήνια της Formula 1. Με ελάχιστες λέξεις και ακόμη πιο εκφραστική σιωπή, ο τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής έστειλε ηχηρό μήνυμα προς τη FIA, ενισχύοντας ένα αυξανόμενο κύμα δυσαρέσκειας που εξαπλώνεται στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
«Καλύτερα να μη μιλήσω»: Ο Φερστάπεν επιλέγει τη σιωπή ως αντίσταση
Στην επίσημη συνέντευξη Τύπου μετά τον αγώνα στη Τζέντα, όταν ρωτήθηκε για το πρόσφατο πέναλτι που του στέρησε ενδεχομένως τη νίκη, ο Φερστάπεν ήταν ξεκάθαρος:
«Δεν μπορώ να εκφράσω την άποψή μου γιατί μπορεί να τιμωρηθώ. Καλύτερα να μη μιλήσω».
Η φράση αυτή δεν ήταν απλώς ένδειξη απογοήτευσης· ήταν μια στοχευμένη αναφορά στις αυστηρές αλλαγές κανονισμών της FIA για το 2025, οι οποίες πλέον τιμωρούν οποιαδήποτε «λεκτική ή γραπτή πράξη που προκαλεί ηθική βλάβη στην FIA ή στα συμφέροντα του αθλήματος».
Νέοι κανονισμοί: Στα όρια της λογοκρισίας
Οι αλλαγές περιλαμβάνουν:
-
Απαγόρευση βωμολοχιών (με χρηματικό πρόστιμο)
-
Απαγόρευση δημόσιας κριτικής προς τη FIA
-
Ποινές από 40.000€ έως 120.000€ και προσωρινές αποβολές για επαναλαμβανόμενα «παραπτώματα»
Πολλοί θεωρούν τους κανόνες αυτούς μια απόπειρα φίμωσης των οδηγών, με τον πρόεδρο της FIA, Μοχάμεντ Μπεν Σουλάιγέμ, να δέχεται έντονη κριτική για συγκέντρωση εξουσιών και έλλειψη διαφάνειας.
Προηγούμενα περιστατικά και αντίδραση των οδηγών
Ο Φερστάπεν είχε ήδη βρεθεί στο στόχαστρο πέρυσι για χρήση ακατάλληλης γλώσσας στη Σιγκαπούρη, με τον ίδιο να απαντά ανοιχτά:
«Αν συνεχιστεί αυτό, ίσως και να φύγω από το σπορ».
Τη στήριξή τους εξέφρασαν και άλλοι οδηγοί: ο Λιούις Χάμιλτον κατηγόρησε τον πρόεδρο της FIA για ρατσιστικά υπονοούμενα, ενώ ο Λάντο Νόρις και άλλοι μίλησαν για υπερβολική αυστηρότητα και εχθρικό περιβάλλον.
Η Ένωση Οδηγών Grand Prix (GPDA) απάντησε με επίσημη ανακοίνωση, ζητώντας από τη FIA να σταματήσει να αντιμετωπίζει τους οδηγούς σαν παιδιά και να εξηγήσει πού καταλήγουν τα χρήματα των προστίμων.
Η FIA σε κρίση: Παραιτήσεις και επικρίσεις
Η κατάσταση κορυφώθηκε με την πρόσφατη παραίτηση του αναπληρωτή προέδρου της FIA για τον αθλητισμό, Ρόμπερτ Ριντ, ο οποίος μίλησε για «κατάρρευση των κανόνων διακυβέρνησης». Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο πρόεδρος της Motorsport UK, Ντέιβιντ Ρίτσαρντς, εξέφρασε δημόσια την ανησυχία ότι η εξουσία συγκεντρώνεται επικίνδυνα στα χέρια του Μπεν Σουλάιγέμ.
Ο διευθυντής της GPDA, Τζορτζ Ράσελ, προειδοποίησε ότι «οι οδηγοί είναι αγανακτισμένοι» και πως η κατάσταση οδηγείται «σε λάθος κατεύθυνση».
Η επόμενη πράξη: Miami Grand Prix
Ο Φερστάπεν, αν και φειδωλός στις δηλώσεις του, κατάφερε να περάσει ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Το βλέμμα πλέον στρέφεται στο Grand Prix του Μαϊάμι, όπου αναμένεται νέα αναζωπύρωση της έντασης, τόσο εντός όσο και εκτός πίστας.
Η Formula 1 βιώνει μια ιστορική περίοδο έντασης μεταξύ θεσμών και πρωταγωνιστών, και η σιωπή του πρωταθλητή ίσως αποδειχθεί πιο ισχυρή από κάθε δημόσια καταγγελία.